Διοικητική αναδιάρθρωση και ανανέωση του στόλου του ΕΚΑΒ, οι στόχοι του Δ.Παπαγιαννίδη

ΥΓΕΙΑ ,

Η ανανέωση του στόλου των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ αλλά και ο εκσυγχρονισμός των διοικητικών λειτουργιών του, είναι οι κυρίαρχοι στόχοι του νέου προέδρου του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας, Δημήτρη Παπαγιαννίδη.

Έχοντας μόλις τρεις μήνες στο «τιμόνι» του ΕΚΑΒ, ο κ.Παπαγιαννίδης μετά από μακρά και επιτυχημένη πορεία στο Πολεμικό Ναυτικό, φιλοδοξεί να αξιοποιήσει την διοικητική του εμπειρία και να οργανώσει αποτελεσματικότερα τις δομές του φορέα.

Με τον χρόνο ανταπόκρισης των ασθενοφόρων στα επείγοντα περιστατικά είναι περίπου 8-10 λεπτά, το ΕΚΑΒ Αθηνών το πρώτο πεντάμηνο του 2013 έχει λάβει περίπου 675.000 κλήσεις, δηλαδή 4.500 την ημέρα και από αυτές 7 στις 10 περίπου αφορούν πληροφορίες (εφημερίες, τηλέφωνα νοσοκομείων κ.ά.), με τις πρωτογενείς μεταφορές να ανέρχονται σε περίπου 600-650 και τις δευτερογενείς σε 200-250 την ημέρα.

Αν και ο προϋπολογισμός του ΕΚΑΒ για το 2013 είναι σαφώς μικρότερος από αυτόν του 2012, ο κ.Παπαγιαννίδης δίνει προτεραιότητα στην επίλυση εκείνων των ζητημάτων που έχουν άμεσο αντίκτυπο στη ζωή του πολίτη.

«Ο λειτουργικός προϋπολογισμός μπορεί να είναι μικρότερος φέτος αλλά με καλύτερη κατανομή και τη συνεργασία του υπουργείου Υγείας δίνουμε προτεραιότητα στην επίλυση εκείνων των προβλημάτων που έχουν αντίκτυπο στον πολίτη. Δηλαδή φροντίζουμε να έχουμε τα οχήματα μας σε ετοιμότητα, επιδιορθώνοντας άμεσα τις όποιες τεχνικές βλάβες παρουσιάζονται στα ασθενοφόρα, κόντρα στο δυσμενές δημοσιονομικό πλαίσιο», σημειώνει ο κ.Παπαγιαννίδης.

Παρά το γεγονός ότι είναι συχνές οι αναφορές στον Τύπο για την παλαιότητα του στόλου των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ, ο πρόεδρος εξηγεί ότι «όντως αρκετά από τα οχήματα είναι παλιά, αλλά ο στόλος συντηρείται στο μέγιστο δυνατό, ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερα ασθενοφόρα διαθέσιμα».

Το ΕΚΑΒ αυτή τη στιγμή διαθέτει ανά την Ελλάδα 600 ασθενοφόρα, ενώ στην Αθήνα όπου καταγράφεται και ο κύριος όγκος των διακομιδών, καθημερινά είναι σε ετοιμότητα 77-80 οχήματα σε διάφορα κεντρικά σημεία, τα οποία επιλέγονται βάσει της εγγύτητάς τους στα εφημερεύοντα νοσοκομεία. Το έργο των ασθενοφόρων ενισχύεται από έξι μοτοσικλέτες και ένα ΙΧ αυτοκίνητο (επανδρωμένο με διασώστη και γιατρό), το οποίο από νωρίς το πρωί μέχρι και αργά το βράδυ περιπολεί στην περιοχή του Συντάγματος. «Το αυτοκίνητο αυτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τις μοτοσικλέτες του ΕΚΑΒ, ώστε εάν ο μοτοσικλετιστής διασώστης ζητήσει ενίσχυση στην αντιμετώπιση κάποιου περιστατικού, το πλήρωμα του ΙΧ να σπεύσει να συνδράμει στο έργο της διάσωσης», εξηγεί ο κ.Παπαγιαννίδης.

Δείτε το δίκτυο των ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ για την Αττική, κάνοντας κλικ εδώ.

Για την περαιτέρω ενίσχυση του έργου του ΕΚΑΒ, ήδη ο νέος πρόεδρος προωθεί την άμεση υλοποίηση του διαγωνισμού για την αγορά περισσοτέρων από 150 νέων ασθενοφόρων, μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ για τις περιφέρειες.

«Θα κάνουμε αξιολόγηση του στόλου, θα δούμε ποια ασθενοφόρα μπορούν να αποσυρθούν και αναλόγως θα γίνει η κατανομή των νέων οχημάτων. Εάν καταφέρουμε να προσθέσουμε στον στόλο μας, παραδείγματος χάρη 160 νέα ασθενοφόρα, θα μπορέσουμε να αποσύρουμε 70 παλαιά οχήματα. Στόχος μας πάντως είναι σε κάθε περίπτωση να ενισχύσουμε περαιτέρω τις περιοχές που πάσχουν. Για παράδειγμα, στις Κυκλάδες τα περισσότερα νησιά διαθέτουν ένα ασθενοφόρο, με εξαίρεση τη Νάξο και την Πάρο που διαθέτουν και δεύτερο. Υπάρχει όμως άμεση ανάγκη ενίσχυσης της Ρόδου και της Σάμου με δύο επιπλέον οχήματα, ειδικά την θερινή περίοδο», αναφέρει ο κ.Παπαγιαννίδης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει ήδη γίνει και μια πρώτη συζήτηση για την ενίσχυση του στόλου και των μοτοσικλετών, ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Στα σχέδια του προέδρου του ΕΚΑΒ περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός Ιατρείου στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο θα λειτουργεί στο πρότυπο του Ιατρείου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το ΕΚΑΒ επανδρώνει από την έναρξης της λειτουργίας του αεροδρομίου το Ιατρείο με ιατρικό, νοσηλευτικό προσωπικό και διασώστες. Στην ίδια λογική, ο κ.Παπαγιαννίδης βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ΟΛΠ ώστε και το κεντρικό λιμάνι της Ελλάδας να αποκτήσει ένα άρτια οργανωμένο ιατρείο που θα καλύπτει τις ανάγκες των ταξιδιωτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.  

«Θερινή» αναδιοργάνωση
Ανταποκρινόμενο στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της θερινής εποχής, το ΕΚΑΒ αναδιοργανώνει τα σημεία ανάπτυξης τόσο των ασθενοφόρων, όσο και των μοτοσικλετών ώστε να καλύπτει με ταχύτητα τις ανάγκες που προκύπτουν σε περιοχές όπως η παραλιακή ζώνη της Αττικής. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τον στόλο του ΕΚΑΒ σε όλη την ελληνική επικράτεια.

«Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη προσπάθεια συνεννόησης με τοπικούς φορείς, ειδικά στις τουριστικές περιοχές των νησιών του Αιγαίου, ώστε με χαμηλό κόστος να επανδρώσουμε τα νησιά και να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν στις δομές υγείας. Πρόκειται για πρόγραμμα οικειοθελούς μετακίνησης των διασωστών του ΕΚΑΒ, που στην περίοδο των διακοπών τους, με το κίνητρο της δωρεάν στέγασης και σίτισης θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους», εξηγεί ο κ.Παπαγιαννίδης.

Από 1η Ιουλίου έως και 30 Σεπτεμβρίου, τουριστικές περιοχές όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Ρόδος, η Πάρος και η Χαλκιδική θα ενισχυθούν λοιπόν  με περισσότερους διασώστες αφού συνήθως καταγράφεται 80% αύξηση στα αιτήματα για διακομιδές. Τα συνηθέστερα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίζουν οι διασώστες το καλοκαίρι είναι πνιγμοί, παροχή πρώτων βοηθειών λόγω μέθης αλλά και τραυματισμοί λόγω τροχαίων ατυχημάτων.

Από την ανάληψη της προεδρίας του ΕΚΑΒ από τον κ.Παπαγιαννίδη, καθημερινά γίνεται επεξεργασία όλων των στοιχείων για τις κλήσεις, τα είδη των περιστατικών αλλά και τις ανάγκες του ΕΚΑΒ, σε πανελλαδική κλίμακα, ώστε να επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ασθενοφόρων του.

«Ήδη η προσπάθεια αυτή έχει ως αποτέλεσμα την μείωση του χρόνου της διακομιδής σε πανελλαδικό επίπεδο, αφού μπορούμε και ενισχύουμε άμεσα τις περιοχές που εμφανίζουν μεγαλύτερη επιβάρυνση από άποψη περιστατικών. Φυσικά, λαμβάνουμε πάντα υπόψη και την ιδιαιτερότητα κάθε περιφέρειας. Για παράδειγμα, αν και η Χαλκιδική διαθέτει τέσσερα με πέντε ασθενοφόρα, η μορφολογία του εδάφους είναι τέτοια που καθιστά ανεπαρκή τον αριθμό των οχημάτων του ΕΚΑΒ για την κάλυψη των περιστατικών, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες», σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ.

«Πληγή» οι δευτερογενείς μεταφορές για το ΕΚΑΒ
Τροχοπέδη στην βελτιστοποίηση του έργου του ΕΚΑΒ αποτελούν οι δευτερογενείς μεταφορές, δηλαδή οι περίπου 200 με 250 κλήσεις ανά ημέρα που δέχεται το τηλεφωνικό κέντρο καθημερινά με αιτήματα για μεταφορές ασθενών από το ένα νοσοκομείο στο άλλο ή από το νοσοκομείο προς την οικία του ασθενή ή ακόμη και για μεταφορά ασθενών από το σπίτι τους προς μονάδες υγείας ώστε να πραγματοποιήσουν προγραμματισμένες εξετάσεις.

«Το ειδικό τμήμα που λειτουργεί στο επιχειρησιακό κέντρο του ΕΚΑΒ ασχολείται με τις δευτερογενείς μεταφορές, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν αγκυλώσεις στο σκέλος αυτό, όταν παραδείγματος χάρη 15 πολίτες ζητούν ταυτόχρονα να διακομιστούν συγκεκριμένη ώρα σε διαφορετικά νοσοκομεία για προγραμματισμένες εξετάσεις. Αυτό όπως καταλαβαίνετε δεν είναι εφικτό, αλλά με την καλή συνεργασία ΕΚΑΒ-Νοσοκομείων, γίνεται τροποποίηση του προγράμματος των ιατρικών εξετάσεων, ώστε να εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες», τονίζει ο κ.Παπαγιαννίδης.

Φυσικά, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ πάντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης των δευτερογενών μεταφορών, αρκεί να υπάρχει καλύτερη συνεργασία μεταξύ των νοσοκομειακών γιατρών, ώστε να γίνεται καλύτερη αξιολόγηση των περιστατικών και έτσι να γίνεται φειδωλή χρήση των ειδικών διακομιστηρίων, ειδικά στις περιπτώσεις των εξιτηρίων.

Εξάλλου η ασφαλιστική δικλείδα υπάρχει, όπως αναφέρει ο κ.Παπαγιαννίδης, αφού σύμφωνα με το κανονισμό λειτουργίας των νοσοκομείων πρέπει με τη σύμφωνη γνώμη του διευθυντή και του επιμελητή της κλινικής, από όπου παίρνει εξιτήριο ο ασθενής να αποφασίζεται η μεταφορά του από το νοσοκομείο προς το σπίτι, με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Παρ’ όλα αυτά δεν λείπουν και τα περιστατικά κατάχρησης των ασθενοφόρων που πολλές φορές καλούνται να παραλάβουν ασθενή από το νοσοκομείο για να τον μεταφέρουν σπίτι του και όταν το πλήρωμα φτάνει στο νοσοκομείο διαπιστώνει ότι ο ασθενής έχει φύγει με δικό του μέσο! 

Προσλήψεις, το πάγιο αίτημα των εργαζομένων
Οι προσλήψεις προσωπικού για την υλοποίηση των μεταθέσεων αποτελεί το πάγιο αίτημα των 3.500 συνολικά εργαζομένων στον ΕΚΑΒ (εκ των οποίων οι 3.100 περίπου είναι πληρώματα ασθενοφόρων), που λόγω του μικρού μεν αριθμού των συνταξιοδοτήσεων τα τελευταία χρόνια εμφανίζει μειωτικές τάσεις.

Ωστόσο επειδή η διαδικασία των προσλήψεων γίνεται μέσα ΑΣΕΠ, η γενικότερη οικονομική κατάσταση της χώρας έχει «παγώσει» την πρόσληψη 200 ατόμων στο ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα να μην μπορεί η διοίκηση να ικανοποιήσει τα αιτήματα των εργαζομένων για μεταθέσεις/μετακινήσεις.

Παρά το πάγωμα των προσλήψεων, το ΙΕΚ του ΕΚΑΒ συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, παρέχοντας εκπαίδευση τόσο σε υποψήφια στελέχη όσο και στο υπάρχον προσωπικό (μέσω προγράμματος διαρκούς επιμόρφωσης). Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο των πληρωμάτων των ασθενοφόρων αλλά και του τηλεφωνικού κέντρου του ΕΚΑΒ είναι απόφοιτοι του ΙΕΚ, που έχουν ολοκληρώσει εκπαίδευση τεσσάρων εξαμήνων, τόσο στην υποδοχή του περιστατικού (στο στάδιο της τηλεφωνικής κλήσης), όσο και στην διακομιδή προς τις δομές υγείας.

«Η φοίτηση στο ΙΕΚ του ΕΚΑΒ έχει κόστος 450 ευρώ ανά εξάμηνο και σκοπός είναι οι απόφοιτοι είτε στελεχώνουν το τηλεφωνικό κέντρο, είτε τα ασθενοφόρα να έχουν την κατάρτιση που χρειάζεται για να διαχειρίζονται σωστά τα περιστατικά», υπογραμμίζει ο κ.Παπαγιαννίδης αναφέροντας ότι από το 2007 με προεδρικό διάταγμα η στελέχωση του τηλεφωνικού κέντρου του ΕΚΑΒ γίνεται αποκλειστικά με διασώστες, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη.


πηγή: Μαίρη Μπιμπή health.in.gr

Σχετικά Άρθρα

Εφημερεύοντα Φαρμακεία Διημέρου 4/6 - 5/6

Δείτε ποια φαρμακεία θα εφημερεύουν...

Πρώτη τοποθέτηση αορτικής βαλβίδας μέσω καθετήρα

Εμφύτευση διακαθετηριακής αορτικής βαλβίδας τύπου Symetis από την κορυφή της καρδιάς με μια μικρή χειρουργική τομή πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά...

ΤΙ ΠΑΘΑΙΝΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΝΟ ΜΕ ΕΝΑ ΦΙΛΙ

Εδικά το πρώτο Φιλί ... ( Υπάρχει και Αφιέρωση )